Friday 27 July 2012

Ibadah | Solat mencegah kemungkaran?

Solat sebagai tiang agama hendaklah didirikan dalam keadaan yang sempurna, jika tidak pasti tiang tersebut runtuh bersama-sama silingnya. Apakah yang dikatakan solat yang sempurna?

Solat yang sempurna bermula daripada wudhu' yang sempurna. Wudhu' yang sempurna ialah seperti wudhu' rasulullah s.a.w. Selepas mengambil wudhu' yang sempurna, barulah kita dirikan solat yang sempurna. Solat yang sempurna ialah solat yang cukup rukunnya serta khusyu'. Allah berfirman dalam al Quran: "Beruntunglah orang yang beriman. Iaitu mereka yang khusyu' dalam solatnya." (Surah Al Mu'minun 23 : 1-2).

Apakah yang dikatakan solat yang khusyu'?
Solat yang khusyu' ialah kita menumpukan sepenuh perhatian kepada solat dan bacaan dalam solat sehinggga kita melupakan masalah kita dan tertumpu kepada Allah s.w.t.

Allah telah berjanji bahawa hambanya yang mendirikan solat yang sempurna akan mendapat keampunan dosa. Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. Sebaliknya, solat yang tidak sempurna tidak akan membawa kepada muslim yang baik dan kemungkaran akan terus berlaku.
Posted By: Sauron

Ibadah | Solat mencegah kemungkaran?

Share:

Post a Comment

Facebook
Blogger

No comments:

Follow Us

About Us

Great minds ask great questions. -Leonardo Da Vinci-

A 'no' uttered from the deepest conviction is better than a 'Yes' merely uttered to please, or worse, to avoid trouble.
-Mahatma Gandhi-

Efforts and courage are not enough without purpose and direction.
-John F. Kennedy-

Advertisment

Like Us

© Agama Itu Nasihat All rights reserved | Theme Designed by Seo Blogger Templates